Városi közlekedés egy civil aktivista szemével

A szolnoki közlekedés szinte a legfontosabb közéleti témává nőtte ki magát. A problémák már legalább 15 éve a tervezőasztalon várják megoldásukat, viszont mára, ahogy tapasztaljuk, ezek a megoldások égetően szükségessé váltak. Gedei Tibor civil aktivista nem csak erre vonatkozóan mesélte el javaslatait, hanem a közlekedés más területeire is kitért.

Gedei Tibor ez egykori Szolnokiak Szolnokért Egyesület volt elnöke, a Kimondott Szolnok Youtube csatornáján beszélt közlekedési javaslatairól. Elmondta, hogy még 2006-ban történt, amikor egy bizottság civil delegáltjaként, másodmagával nem szavazta meg a Kossuth tér lezárását, mivel ennek értelme akkor lett volna, ha már az új hídon mehetne a forgalom. Egy civil lap meg is írta akkor:

A Kossuth tér lezárása esetén az Ady Endre úton a duplája fölé nőne a járműsűrűség. A belváros átmenő forgalmát nem szabad korlátozni, amíg meg nem oldódik a szűk keresztmetszet Tisza híd problémája. Ezt pedig sem a létező déli Szent István híd, sem a tervezett keleti Mester úti híd nem képes megoldani, mivel mindkettő túl nagy kerülő a Szandára és visszaigyekvő autósoknak. Egy új belvárosi híd kell a Tiszaliget csücskébe, a Vágóhídnál, egyenesen a Corához. Ezen a hídon járna át Szandára a fél város, így a mostani Tisza híd és a főtér terhelése megfeleződne. Ekkor lehet majd ezt a fél forgalmat a Kossuth térről átterelni az Ady Endre útra, addig nem.

„2007-ben az akkori kormány milliókat adott erre a tervezésre és nem történt semmi”- mondta Gedei Tibor. Javasolta, hogy a Csáklya utcai híd megépülésével lehetne egy Szandaszőlőst nyugatról elkerülő utat is építeni. Beszélt a Jászberény-Martfű irányú észak-déli forgalom más megoldásáról is, azt mondta, az abonyi elkerülőnél egy bekötőutat (4,5-5 km) is építethettek volna a 32-es főúthoz. „Igaz ezt az északi elkerülő megoldja ám nem 5, hanem 10 km-es kerülővel”-tette hozzá.

Egykori Volán dolgozóként a buszközlekedés megreformálásáról is megjegyzett néhány észrevételt. Úgy gondolja, ha több pénzből lehetne több buszjáratot üzemeltetni, ez a pluszszolgáltatás, plusz bevételt hozna a cégnek, megtérülnének a költségek. Egyfajta megoldást jelentene a megállók sűrítése. Svájci példát hozott fel arra, hogy a megduplázódott megállóhelyek, több utast hoznának. Egy autómentes napon felmérhető az igény. Ő maga is készített egy felmérést, arra volt kíváncsi, hogy a polgármesteri hivataltól 1,3 km-es körben mennyi buszmegálló van és milyen távolsággal. Más megyei nagyvárosokkal ellentétben Szolnokon a távolság 400 m két megálló között, 200 m helyett. Gerincjáratok munkába állítása mellett érvelt, mert erről át lehet szállni gyérebb forgalmú utcákon közlekedő kisebb buszokra. Peremkerületek járatsűrűségének megduplázása lenne ezzel a cél, amit 2005-ben meg is szavazott a közgyűlés, de végül nem valósult meg. Véleménye szerint a sűrűbb és jobb tömegközlekedés lehetővé tenné a P+R parkolók létesítését, amelyek lényegében már készen vannak az Auchan, a Tószegi úti Penny, illetve Jászberény felől az Interspar parkolójaként, a cégekkel kellene egyeztetni.

Közben mára, közel másfél évtized után a Csáklya utcai híd tervezési szakaszába érkezett. Ám nem mindenki ért egyet azzal, hogy ott legyen. Erről korábban már feltettünk egy bejegyzést, azóta annyit változott a helyzet, hogy a Csáklya utcaiak és a velük szimpatizálók, petíciót szeretnének benyújtani egy másik hely megjelölésével. Szerintük a Gáz utca jobb megoldás lenne, mivel ott nincsenek lakók. Erről itt olvashatnak részletesebben.

Megkérdeztük Gedei Tibort ezzel kapcsolatban, azt mondta a Gáz utcánál valóban garantáltan nincsenek lakók, az ártéri híd rövidebb lenne 50-100 méterrel, és megoldódna az a dilemma is, hogy legyen-e közúti leágazás a Tiszaligetbe. Nem lehetne. Bár hozzátette a Gáz utca nem ideális, legfeljebb kevésbé rossz kompromisszum.