Ha elindul a vonat

Január végén több sajtótermékben megjelent az örömhír, hogy március 15-től emeletes KISS motorvonatokon lehet majd közlekedni a szolnoki-ceglédi vonalon. De a jó híreket árnyalja a Közlekedő Tömeg Egyesület Facebook közleménye, mely szerint alig egy-két éves méregdrágán beszerzett vasúti kocsik állnak parkolópályán, véleményük, hogy a probléma gyökere a Szolnoki Járműjavító túlterheltsége.

„Szinte hetente jelentet meg valamilyen propagandaanyagot a MÁV-csoport arról, hogy készülnek az új IC+ kocsik, vagy, hogy hamarosan forgalomba állnak az emeletes KISS motorvonatok. Ez alapján azt hihetnénk, végre sínre került a magyar vasúti járműállomány ügye, nemsokára megoldódnak a modern szerelvények hiányából adódó problémák”- írja a Közlekedő Tömeg Egyesület a Facebookon.  A valóság azonban az, hogy rendszerszintű hiányossággal küzdenek a járműfenntartás terén. Azt mondják, több helyen azért vonatozunk 40-50 éves vonatokkal, mert a jobb minőségű, fiatalabb járművek szakszerű karbantartás hiányában nem használhatók. A vitatható üzemeltetési kultúrára vall, hogy van olyan új, alig egy éves IC+ kocsi, mely azért állt másfél hónapig a Keleti pályaudvaron, mert a belőle kiszerelt alkatrészekkel tudták biztosítani más vonatok üzemelését és ez tendencia.

Az egyesület egy korábbi beszámolójában is megírták már, hogy a probléma gyökere a kapacitáshiányos Szolnoki Járműjavító. „Az IC- és EC-kocsik fővizsgáit jelenleg alapvetően két helyen végzik az országban: Szolnokon és Dunakeszin. Érdemes megemlíteni a Szolnoki Járműjavító kiemelt helyzetét: jelentősége az elmúlt 6-7 évben folyamatosan nőtt, a fővizsgáztatások, felújítások nagy részét és az IC+–kocsik gyártását ott végzik – az üzem ebből fakadóan többszörösen túlterhelt” – írják az egyesület honlapján közzétett tanulmányukban.  Azt mondják a túlterheltség legfőbb oka a MÁV-Start IC+ projektje. A cél a „magyar vasúti járműgyártás újjáélesztése”, de úgy tűnik a gyártás több kárt okoz a vasútnak, mint amennyi hasznot hoz.  „Szolnokon a gyártási kapacitás növelésére milliárdokat költöttek, de a minőségi új járművek gyártásához szükséges szaktudás nehezen áll rendelkezésre – főleg mivel ezen a területen még az átlagosnál is súlyosabb a szakképzett munkaerő hiánya” – emelik ki. „Az IC+gyártás miatt tehát Szolnokon nem áll rendelkezésre ennyi munkához elegendő kapacitás, emiatt a fővizsgáztatás csúsztatása történik. (…) Többnyire az a gyakorlat, hogy ha egy kocsin komolyabb műszaki hiba jelentkezik, akkor javítási kapacitás hiányában inkább félreállítják, mondván, hogy ráér megcsinálni a következő fővizsga alkalmával – amire azonban akár hosszú éveket kell várni” – írja a tanulmány.

(Forrás: Közlekedő Tömeg Facebook, honlap)

Megosztás
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter