A Fidesznek nagyobb befolyása van a sajtóra

Minden második magyar állampolgár azt állítja, hogy nagyon vagy közepesen érdeklődik a politika iránt. Ez a Mérték Médiaelemző Műhely kutatásából derült ki a közelmúltban, mely a médiafogyasztási szokásokon túl, a médiumok politikai befolyásolásáról, a sajtó feladatáról és a sajtó támogatásáról is kérdezte a közvéleményt. A kutatás, melynek címe: Megfertőzött médiarendszer, megállapította azt is, hogy szinte mindenki úgy véli, a Fidesznek nagyobb befolyása van a sajtóra. Nézzük a részleteket!

A felmérés rámutatott, hogy a televíziót megelőzte az internet, de a napilapok piacán nem következett be számottevő változás, viszont azt érdemes megjegyezni, hogy csökkent a megyei lapok olvasottsága. Az ellenzéki szavazók közül csak 14% tájékozódik innen, a kormánypárti szavazók 26%-a olvassa a megyei újságokat. A televíziós csatornák rangsorában első az RTL Klub, aztán a TV2 követi és harmadik helyen áll az MTVA. Az internetes portálok között itt holtverseny közeli helyzetben van a Hír24, az index.hu és a hvg.hu, az origó, őket követi a 444.hu. Amikor a felmérés készült, akkor bontakozott ki az Index körüli botrány. A szavazó népesség közel háromnegyede hallott az ügyről, de jellemzően az alacsonyabb státusúak nem, vagy csak kevésbé érzékenyek a média állapotára és az információk is nehezebben jutnak el hozzájuk. Többen gondolják azt, hogy a kormánynak köze van az ügyhöz (67%).

Kisebbségben vannak azok, akik úgy gondolják, Magyarországon jól lehet tájékozódni a médiából. Jelenleg a felnőtt népesség negyede érzi azt, hogy a sajtóból meg lehet ismerni a világot. A negatív véleményben nagy szerepet játszik a kormánypárti média iránti bizalmatlanság, ám a nem kormánypárti médiát is sokan tartják elfogultnak. A közvélemény (az ellenzéki és kormánypárti szavazók egyaránt) abban egyetért, hogy ma Magyarországon a Fidesznek van nagyobb befolyása a médiában, 82% gondolja így, azt viszont, hogy az ellenzéki vélemények dominálnak a médiában csak 5% hiszi. A kormánypárti szavazók 65%-a egyetért azzal, hogy a Fidesznek van nagyobb befolyása a médiában. Kimagasló azok aránya (78%), aki úgy gondolja, nem elfogadható, ha pártok vagy más politikai szereplők beleszólnak egy médium tartalmába. Érdekes, hogy a 18-29 évesek korcsoportjában alacsonyabb azoknak az aránya, akik a közvetlen politikai befolyásolást teljesen elfogadhatatlannak tartják, mint az idősebb korosztályokban.

Abban a kérdésben, hogy mi a sajtó feladata, a lakosság többsége egyetért azzal, hogy a sajtónak az a feladata, hogy feltárja a visszaéléseket a politikában. Az is fontos, hogy elérhetők legyenek azok a sajtótermékek, amelyek kritikusan mutatják be a kormányt és a kormányhoz köthető vállalkozók tevékenységét. A média jelenlegi helyzetét aggasztóbbnak találja a lakosság, mint két évvel ezelőtt.  Ma még a felnőtt népesség 10%-a fizet elő közéleti sajtótermékre, 8% megyei lapokra. A sajtótermékek támogatása új jelenség, a lakosság 5%-a él ezzel a lehetőséggel.  Kiderült ,inkább az ellenzéki szavazók körében jellemző ez a jelenség. A legtöbben a Telexet támogatják, de számottevő a Klub rádiónak és a 444.hu-nak adományozók aránya is. Akik támogatnak nem várnak exkluzív tartalmat, azért adják a támogatást, hogy fennmaradjanak a kormánytól független médiumok.

A kutatók levonták azokat a következtetéseket, hogy a kormánypárti szavazók többségének is elfogadhatatlan, ha egy-egy szerkesztőség kívülről irányított és készen kapott anyagokat közöl. De a kormánypárti szavazók e gyakorlatról nem tudnak, vagy nem akarnak tudni a kormánypárti médiával kapcsolatban. A független média, a civilszervezetek és az ellenzéki politikusok számára a legfontosabb feladat, hogy a kormánypárti szavazók számára tegyék világossá, hogy a szerkesztői szabadság a kormánymédiában nem úgy érvényesül, ahogy ezt a kormánypárti szavazóik elvárnák.  Rámutattak, hogy a Telex indulása mintha áttörést jelentene a hírek iránti fizetési hajlandóság alakulásában. A független média számára ebből azt a következtetést kell levonni, hogy az olvasót nem az exkluzív tartalom vonzza, hanem az, hogy megbízható információkat kap.